KIÚT AZ ERŐSZAKBÓL-BŰNMEGELŐZÉSI PROJEKT
A Láthatáron Csoport bűnmegelőzési projektjének összefoglalója
Támogató: A NEMZETI BŰNMEGELŐZÉSI TANÁCS, BELÜGYMINISZTÉRIUM
Pályázati szám: BM-19-P-0016
A projekt neve: „KIÚT AZ ERŐSZAKBÓL”
PITBULL KAMILLA GIMNÁZIUM – FORMABONTÓ SZÍNHÁZ A FIATALOK ELÉRÉSÉÉRT
A program célja:
A program elemei:
- Az ABLAK című ifjúsági színházi nevelési előadásunk eljátszása 4 vidéki és 4 budapesti középiskolában.
- Pitbull Kamilla Gimnázium című ifjúsági színházi nevelési előadásunk létrehozása a Pro-Progressione Egyesülettel koprodukcióban. Az előadás központi témája: az iskolai zaklatás.
- A Pitbull Kamilla Gimnázium című előadás eljátszása 4 vidéki és 4 budapesti középiskolában.
- “KIÚT“ 5 alkalmas színházi nevelési pilot projekt megvalósítása 1 vidéki és 1 budapesti középiskolában.
- Az ABLAK című ifjúsági színházi nevelési előadásunk forgalmazása 4 vidéki és 4 budapesti középiskolában.
Az előadás által konkrétan érintett témák: a környék hatása a családra, munkanélküliség, anya-fia viszony, szerhasználat, függőség, szülősített gyerek, gyermekét egyedül nevelő anya, szülők válása. Az előadást követő foglalkozás során drámás eszközök segítségével értelmezzük a fiú helyzetét és azonosítjuk a továbblépésben őt akadályozó tényezőket. Mit tud ő megtenni saját boldogulása érdekében? Kit tud segítségül hívni? Célunk, hogy a fiatalok mélyebben megértsék az előadás által felvetett kérdéseket, hangot adjanak gondolataiknak a témával kapcsolatban, és közös gondolkodás útján aktivizáljuk cselekvő erejüket.
A program hossza: 1 óra előadás + 1 óra foglalkozás
- A PITBULL KAMILLA GIMNÁZIUM című ifjúsági színházi nevelési előadás létrehozása Pro-Progressione Egyesülettel koprodukcióban az iskolai zaklatás, azaz bullying témakörében.
Az iskolai erőszak speciális és súlyos típusa az iskolai zaklatás, amely nem csupán az elméleti és gyakorlati szakembereket tölti el aggodalommal, hanem a médiában is időről-időre megjelenik a téma – jellemzően tragikus kimenetelű esetek kapcsán. Számos empirikus vizsgálat eredménye bizonyítja, hogy az iskolai zaklatási helyzetek minden szereplőre nézve súlyos rövid- és hosszú távú mentális és fizikai következményekkel járhatnak, amelyek közé tartozik többek között a fokozott sérülékenység az addikciókkal szemben, a depresszió, az önsértés és a szuicid ideáció nagyobb kockázata, az antiszociális viselkedés hosszú távú tartóssá válása. A szakemberek felelőssége, hogy segítsenek megítélni a jelenség mértékét, megérteni az okait, dinamikáját, kimunkálni a megelőzés és kezelés lehetőségeit. Ehhez kíván hozzájárulni e projekt a Pitbull Kamilla Gimnázium című színházi előadás megalkotásával és a fiatalokkal történő közös feldolgozásával.
Az előadás a Láthatáron és a Pro Progressione saját fejlesztésű, kortárs drámája. Írója Horváth Kristóf (Színész Bob), író, színész, drámatanár, többszörös magyar slam bajnok. A rendező Szivák-Tóth Viktor rendező és színházi nevelési szakember, a dramaturg Zsigó Anna. A színészek a Láthatáron és a Pro Progressione munkatársai: Feuer Yvette, Pászik Cristopher és Farkas Franciska. Szakmai konzulens: Dr. Kulcsár Gabriella, a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Tanszékének adjunktusa, PhD, az iskolai zaklatás jogász-pszichológus-kriminológus szakembere.
Az előadás hossza: 2, 5 óra
- Pitbull Kamilla Gimnázium című előadás eljátszása 4 vidéki és 4 budapesti középiskolában.A program 5 alkalomból áll. Fontos, hogy az előre kiválasztott iskolai osztály (ezentúl: célcsoport) minden alkalommal jelen legyen a programokon, és így végig menjen az egész folyamaton. A program elemeiként bemutatott színházi előadások nyitottak az iskolai közösség és a pedagógusok, iskolai dolgozók számára is.
- Drámapedagógiai foglalkozás: ismerkedés a célcsoporttal (osztály) és a célcsoport probléma-feltérképezése. Célcsoport: egy iskolai osztály. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra
- Ablak című színházi nevelési előadásunk eljátszása feldolgozó foglalkozással a célcsoport számára. A célcsoporton kívül 30 tanuló az iskola egyéb osztályaiból és tanári kar is részt vehet az előadáson. A foglalkozást vezető drámapedagógusok/színészek: Feuer Yvette, Fehér Dániel, Gerner Csaba. Időtartam: 2 és fél óra
- Pitbull Kamilla Gimnázium című színházi nevelési előadásunk eljátszása feldolgozó foglalkozással a célcsoport számára. A célcsoporton kívül 30 tanuló az iskola egyéb osztályaiból és tanári kar is részt vehet az előadáson. A foglalkozást vezető drámapedagógusok/színészek: Feuer Yvette, Farkas Franciska, Pászik Cristofer, Szivák-Tóth Viktor. Időtartam: 3 óra
- Drámapedagógiai foglalkozás: a fiatalok saját kreatív folyamatának elindítása a megtekintett előadások problémafelvetései és a célcsoport saját problematikájának keresztmetszetében. Milyen, az előadások bármely helyzetével közös problémát ismernek fel környezetükben, ők milyen iskolai, közösségi problémákat diagnosztizálnak? A foglalkozás része egy interaktív játék az iskolai zaklatás témakörében, aminek szakmai vezetője Dr. Kulcsár Gabriella pszichológus, jogász, kriminológus szakember. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra
A diákoknak tartott foglalkozással párhuzamosan Dr. Kulcsár Gabriella interaktív workshopot/beszélgetést vezet az iskolai erőszak témakörében az iskola pedagógusainak, szociális szakembereinek, pszichológusának, gyerekvédelmi szakemberének. A foglalkozás hossza: 1, 5 óra
- Drámapedagógiai foglalkozás: Az előző alkalom során feltérképezett fiktív helyzetek kidolgozása kis csoportokban, jelenetek készítése és bemutatása. A program lezárása. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra
A diákoknak tartott foglalkozással párhuzamosan Dr. Kulcsár Gabriella interaktív workshopot/beszélgetést vezet az iskolai erőszak témakörében az iskola pedagógusainak, szociális szakembereinek, pszichológusának, gyerekvédelmi szakemberének. A foglalkozás hossza: 1, 5 óra
A program együttműködő partnerei:
Te + Én Református Közösség, Budapest, VIII. kerület
Dr. Kulcsár Gabriella, a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Tanszékének adjunktusa, PhD, az iskolai zaklatás jogász-pszichológus-kriminológus szakembere
Pro-Progressione Egyesület
A program helyszínei:
ABLAK:
Szabóky Adolf Általános és Szakképző Iskola – Budapest
Burattino Általános és Középiskola, Gyermekotthon – Budapest
Leövey Klára Gimnázium – Budapest
BKSZC Újbudai Szakiskola – Budapest
Géza Fejedelem Ipari Szakgimnázium és Szakképző Iskola – Esztergom
Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma – Nyíregyháza
MSzC Bethlen Gábor Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma – Nyírbátor
III.Béla Gimnázium,Művészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola – Zirc
PITBULL KAMILLA GIMNÁZIUM:
Burattino Általános és Középiskola, Gyermekotthon – Budapest
Szabóky Adolf Általános és Szakképző Iskola – Budapest
Leövey Klára Gimnázium – Pécs
Füzes Utcai Általános Iskola – Tatabánya
MSZC Bethlen Gábor Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium – Nyírbátor
AM KASZK – Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakgimnáziuma és Kollégiuma – Budapest
KIÚT-5 ALKALMAS PILOT
Constantinum Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium – Kiskunfélegyháza
AM KASZK – Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakgimnáziuma és Kollégiuma – Budapest
A program elemei, vezetői és a foglalkozások időtartama:
A program 5 alkalomból áll. Fontos, hogy az előre kiválasztott iskolai osztály (ezentúl: célcsoport) minden alkalommal jelen legyen a programokon, és így végig menjen az egész folyamaton. A program elemeiként bemutatott színházi előadások nyitottak az iskolai közösség és a pedagógusok, iskolai dolgozók számára is.
- Drámapedagógiai foglalkozás: ismerkedés a célcsoporttal (osztály) és a célcsoport probléma-feltérképezése. Célcsoport: egy iskolai osztály. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra
- Ablak című színházi nevelési előadásunk eljátszása feldolgozó foglalkozással a célcsoport számára. A célcsoporton kívül 30 tanuló az iskola egyéb osztályaiból és tanári kar is részt vehet az előadáson. A foglalkozást vezető drámapedagógusok/színészek: Feuer Yvette, Fehér Dániel, Gerner Csaba. Időtartam: 2 és fél óra
- Pitbull Kamilla Gimnázium című színházi nevelési előadásunk eljátszása feldolgozó foglalkozással a célcsoport számára. A célcsoporton kívül 30 tanuló az iskola egyéb osztályaiból és tanári kar is részt vehet az előadáson. A foglalkozást vezető drámapedagógusok/színészek: Feuer Yvette, Farkas Franciska, Pászik Cristofer, Szivák-Tóth Viktor. Időtartam: 3 óra
- Drámapedagógiai foglalkozás: a fiatalok saját kreatív folyamatának elindítása a megtekintett előadások problémafelvetései és a célcsoport saját problematikájának keresztmetszetében. Milyen, az előadások bármely helyzetével közös problémát ismernek fel környezetükben, ők milyen iskolai, közösségi problémákat diagnosztizálnak? A foglalkozás része egy interaktív játék az iskolai zaklatás témakörében, aminek szakmai vezetője Dr. Kulcsár Gabriella pszichológus, jogász, kriminológus szakember. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra
A diákoknak tartott foglalkozással párhuzamosan Dr. Kulcsár Gabriella interaktív workshopot/beszélgetést vezet az iskolai erőszak témakörében az iskola pedagógusainak, szociális szakembereinek, pszichológusának, gyerekvédelmi szakemberének. A foglalkozás hossza: 1, 5 óra
- Drámapedagógiai foglalkozás: Az előző alkalom során feltérképezett fiktív helyzetek kidolgozása kis csoportokban, jelenetek készítése és bemutatása. A program lezárása. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra
A diákoknak tartott foglalkozással párhuzamosan Dr. Kulcsár Gabriella interaktív workshopot/beszélgetést vezet az iskolai erőszak témakörében az iskola pedagógusainak, szociális szakembereinek, pszichológusának, gyerekvédelmi szakemberének. A foglalkozás hossza: 1, 5 óra
A program megvalósulásának ideje:
A budapesti pilot alkalmak a következők voltak:
1. alkalom – 2020. február 21. – Drámapedagógiai foglalkozás
2. alkalom – 2020. március 5. – Ablak
3. alkalom – 2020. március 10. – PKG
4. alkalom – 2020. szeptember 3. – Drámapedagógiai foglalkozás
5. alkalom – 2020. szeptember 4. – Drámapedagógiai foglalkozás
Letölthető javaslatok a bullying helyzetek kezelésére (Kulcsár Garbiella):
javaslatok a szülőknek a bullying helyzetek kezelésére: >>Letöltés<<
javaslatok a pedagógusoknak a bullying helyzetek kezelésére: >>Letöltés<<
javaslatok a diákoknak a bullying helyzetek kezelésére: >>Letöltés<<
Testvérképek
Testvérképek projekt – felhívás és kérdéseink
Kedves együttműködni vágyó nézőink és barátaink! A Láthatáron Csoport színházi- és társadalmi kutatási projektet indít a Kincses Réka írásából készült, A megmentő című darabja nyomán. A testvértörténetet feldolgozó előadás utáni beszélgetésekből az derült ki, hogy mindenkinek az életét, sorsát alapvetően határozzák meg a testvéréhez, testvéreihez való kötődései, illetve a testvér hiánya. Az emberek önmaguk identitásának meghatározásakor gyakrabban alapoznak a testvérükhöz való viszonyukra, mint a szülővel való azonosulásra vagy ellenazonosulásra.
Bővebben >>
Hol láthatom?
Bővebb információ hamarosan
Jegyvásárlás
A szeretetről és a bűnről /Testvérképek II. – zenés felolvasó 2019. május 27. >>
“Olyan jó tesók vagyunk, amilyen jók csak tudunk lenni. Ez sokszor egyáltalán nem elég jó. Én például kiskoromban nemigen gondoltam figyelembe venni, hogy ő szegény nem tud járni. Szívattam. Vele pakoltattam be az iskolatáskámat, miután a kezébe nyomtam az aktuális napi órarendemet – és ezt a bepakolást az avasi lakótelep házgyári paneljának tenyérnyi gyerekszobájában egy felnőtt tolókocsiból végrehajtani egyáltalán nem volt egyszerű feladat.” (Szaniszló Judit) “Anyu kedvence volt, és ma is az. Annyi rosszat csinált, hogy őt kellett a legjobban szeretni. Egy időben, amikor apu elől már jó ideje bujkált, a mellettünk álló, omladozó házba költözött, ahová én soha nem mertem átmenni, pedig csak az udvari kerítést kellett volna átugranom, mert féltem a hatalmas gazokban sejtett kígyóktól. Anyu minden este átcsempészett neki egy-egy tál ételt, kenyeret.” (Jónás Tamás) “Elkezdtem a húgomnak felidézni azt a csodás tervet, ahogyan a jövőt képzeltük, a békés és boldog öreg éveinket. Egy nagy tengerparti apartmant tervezünk amúgy, amit többen bérlünk, kinek-kinek külön lakrésszel. Egy állandó szakács-takarító és egy nővér élne még velünk, mindezt eladott ingatlanaink és összedobott nyugdíjunk fedezi. A húgom nem értette, miért ebben az érzékeny pillanatban hozakodom elő ezzel a szerinte még igen távoli képpel.” (Karafiáth Orsolya) Ezúttal hivatásos szépírókat is felkértünk, hogy osszák meg velünk a testvéreikről, illetve a hiányzó testvéreikről szóló történeteiket. A mezőny pedig koedukált, férfiak és nők is vallanak komoly felnőtté vált húgocskákról, idegesítő bátyókról, nagyszerű öcsikékről, képzelt nővérekről. Mert testvére, de legalábbis testvérképe mindenkinek van! Az előadók: Feuer Yvette és Szegedi Tamás színészek, valamint Király Martina énekes, dalszerző. A zenés felolvasó után a szerzőkkel beszélgettünk, nem csak testvériségről. Az est szerkesztője és háziasszonya Artner Szilvia volt. Facebook esemény >>
Testvérképek I. / Zoltán napi lányok - zenés felolvasó 2019. március 8. >>
“Pár éve azt mondta a tesóm, hogy neki én vagyok a karácsony. Akkor tudtam, akárhogy is állok éppen anyagilag, nekem (ahogy sok éve már) a jövőben is minden télen Németországban a helyem, kerüljön bármibe is az út. Három gyereke van, azóta unokája is, de a karácsony én vagyok.” (Várkonyi Judit) “Néha, például a játszótéren azt hazudtam alkalmi játszótársaknak, hogy van testvérem. Sokat hazudtam, fantáziáltam gyerekként, meséltem, mindenfélét, és sosem éreztem azt, hogy ez nincs rendben. Az életem része volt.” (Eszter) Mindenkinek az életét, sorsát alapvetően határozzák meg a testvéréhez, testvéreihez való kötődései, illetve a testvér hiánya. Az emberek önmaguk identitásának meghatározásakor gyakrabban alapoznak a testvérükhöz való viszonyukra, mint a szülővel való azonosulásra vagy ellenazonosulásra. Ebből indul ki a Tesvérképek projekt, melynek kapcsán testvértörténeteket gyűjtöttünk és felolvasókat állítottunk össze belőle. Az első alkalommal nők történeteit adtuk közre. Egykék, fiútestvérek, vagy lánytestvérek között felnőtt nők szemével néztünk rá a mai magyar családi viszonyokra, a kapcsolatainkra, gyerekeinkre. A projekt vezetője, az est szerkesztője és dramaturgja: Artner Szilvia A felolvasó színészek: Feuer Yvette, a Láthatáron Csoport alapítója és Háda Fruzsina, szabadúszó színész (Láthatáron Csoport, TÁP, Titkos Társulat etc.) volt. Zongorán játszott és énekelt: Kovács Linda. Az est során lehetőség nyílt arra is, hogy bárki felolvassa a magával hozott történetét. Ha az előadás előtt legalább 15 perccel érkezik és jelzi ezt a szervezők felé. A belépés ingyenes! Az előadás után a mulatság ajánlott.
A Magyar Pszichoanalitikai Egyesület Konferenciáján szerepel felolvasószínházi estünk, a Testvérképek 2019. október 11. >>
A Láthatáron Csoport felolvasószínházi estje a Testvérképek című projekt része. Artner Szilvia projektvezető szerkesztésében, Feuer Yvette és Szegedi Tamás előadásában az eddig összegyűjtött, személyesen elmondott, illetve leírt történetek különleges válogatást alkotnak. A Magyar Pszichoanalitikai Egyesület Konferenciáján, október 11-én vettünk részt Testvérképek projektünkkel.
„Tesótlan élni nem lehet. Tulajdonképp alkalmas bárki, Ha ehhez eléggé szeret.”
(Kiss Judit Ágnes: A tesó)
A Láthatáron Csoport A megmentő című darabja nyomán indította el ezt a színházi- és társadalmi kutatási projektjét. A testvértörténetet feldolgozó előadás utáni beszélgetésekből az derült ki, hogy mindenki sorsát alapvetően határozza meg saját testvéreihez fűződő viszonya, a testvér hiánya, illetve a testvér keresése az életben. Az emberek önmaguk meghatározásakor legalább olyan gyakran alapoznak a testvéreikkel való kapcsolatukra, mint a szüleikkel való azonosulásra, vagy ellenpontozásra. A “testvérkutatás” sok izgalmas kérdést vet fel és árnyaltabb képet fest a családról és a társadalomról.
A szervezők célja még több testvértörténet gyűjtése széles társadalmi merítésben, és a történetek elemzése révén többféle magyarországi családmodell megmutatása és megértése, további felolvasó estek, és várhatóan egy 2020-as színházi előadás formájában.
A Te dolgod
A Te dolgod – A Láthatáron Csoport társadalmi tudatosság és művészet viszonyával kísérletező műhelye
Véget ért a Láthatáron Csoport szervezésében és vezetésével megvalósult A Te dolgod című társadalmi-művészeti projekt. A társadalmi felelősségvállalás és művészetek viszonyával kísérletező műhely projektzáró nyilvános eseménye a MOME Médiaintézet és a Romaversitas diákjainak részvételével a Jezsuita Roma Szakkollégiumban 2019. április 28-án 15:00 órától valósult meg. A műhely tagjai roma és nem roma egyetemista fiatalok, akik három hétvégén keresztül ismerkedtek a már meglévő társadalmi tudatosságot növelő projektekkel és a műhely végére saját alkotásokat fejlesztettek közösen a csoport más tagjaival.
Bővebben >>
A Te dolgod
A Te dolgod – A Láthatáron Csoport társadalmi tudatosság és művészet viszonyával kísérletező műhelye
Olyan fiatalokat keresünk, akik szívesen gondolkodnak/alkotnak közösen másokkal, társadalmi tudatosságot növelő alkotások/művészeti projektek terveinek létrehozásán. A műhely tagjai roma és nem roma egyetemisták (jelenlegi vagy frissen végzett – 26 éves korig), akik 3 hétvégén keresztül ismerkednek már meglévő társadalmi tudatosságot növelő projektekkel és a műhely végére saját alkotásokat/terveket fejlesztenek közösen a csoport más tagjaival. Ezeknek az alkotásoknak/terveknek az elkészítéséhez a résztvevők minden segítséget megkapnak a szakmai vezetőktől és a workshopok vezetőitől is a műhely egész időtartama alatt.
Bővebben >>
Te is más vagy, te sem vagy más
“Te is más vagy, te sem vagy más” – Drámapedagógiai foglalkozások
2019 Május 20-21: Te is más vagy, te sem vagy más Drámapedagógiai foglalkozások az Ózdi II. János Pál Katolikus Általános Iskolában Buzási Fanni és Feuer Yvette vezetésével
2019 Május 22: Te is más vagy, te sem vagy más Drámapedagógiai foglalkozások a Gyöngyöspatai Bokréta óvodában Manyasz Erika vezetésével
2019 Május 29: Te is más vagy, te sem vagy más Drámapedagógiai foglalkozások a Bánszállási Tagóvodában Manyasz Erikával
2019. június 2-4: Te is más vagy, te sem vagy más Drámapedagógiai foglalkozások a Magyarmecskei Általános Iskolában Feuer Yvette és Horváth Kristóf vezetésével