KIÚT AZ ERŐSZAKBÓL-BŰNMEGELŐZÉSI PROJEKT

A Láthatáron Csoport bűnmegelőzési projektjének összefoglalója

Támogató: A NEMZETI BŰNMEGELŐZÉSI TANÁCS, BELÜGYMINISZTÉRIUM

Pályázati szám: BM-19-P-0016

A projekt neve: „KIÚT AZ ERŐSZAKBÓL”

PITBULL KAMILLA GIMNÁZIUM – FORMABONTÓ SZÍNHÁZ A FIATALOK ELÉRÉSÉÉRT

A program célja:

A fiatalok életére sok esetben meghatározó hatással bíró otthoni és iskolai erőszak okozta problémák megértése és a feszítően nehéz élethelyzetből való kitöréshez szükséges reflexiós folyamatok elindítása, a fiatalok reziliencia-képességének fejlesztése, a rálátásuk növelése a saját életükben megjelenő kockázati tényezőkre, a segítségkérés útjaira és a védőfaktorokra.

A program elemei:

  1. Az ABLAK című ifjúsági színházi nevelési előadásunk eljátszása 4 vidéki és 4 budapesti középiskolában.
  2. Pitbull Kamilla Gimnázium című ifjúsági színházi nevelési előadásunk létrehozása a Pro-Progressione Egyesülettel koprodukcióban. Az előadás központi témája: az iskolai zaklatás.
  3. A Pitbull Kamilla Gimnázium című előadás eljátszása 4 vidéki és 4 budapesti középiskolában.
  4. KIÚT 5 alkalmas színházi nevelési pilot projekt megvalósítása 1 vidéki és 1 budapesti középiskolában.
  1. Az ABLAK című ifjúsági színházi nevelési előadásunk forgalmazása 4 vidéki és 4 budapesti középiskolában.

Az előadás által konkrétan érintett témák: a környék hatása a családra, munkanélküliség, anya-fia viszony, szerhasználat, függőség, szülősített gyerek, gyermekét egyedül nevelő anya, szülők válása. Az előadást követő foglalkozás során drámás eszközök segítségével értelmezzük a fiú helyzetét és azonosítjuk a továbblépésben őt akadályozó tényezőket. Mit tud ő megtenni saját boldogulása érdekében? Kit tud segítségül hívni? Célunk, hogy a fiatalok mélyebben megértsék az előadás által felvetett kérdéseket, hangot adjanak gondolataiknak a témával kapcsolatban, és közös gondolkodás útján aktivizáljuk cselekvő erejüket.

A program hossza: 1 óra előadás + 1 óra foglalkozás

  1. A PITBULL KAMILLA GIMNÁZIUM című ifjúsági színházi nevelési előadás létrehozása Pro-Progressione Egyesülettel koprodukcióban az iskolai zaklatás, azaz bullying témakörében.

Az iskolai erőszak speciális és súlyos típusa az iskolai zaklatás, amely nem csupán az elméleti és gyakorlati szakembereket tölti el aggodalommal, hanem a médiában is időről-időre megjelenik a téma – jellemzően tragikus kimenetelű esetek kapcsán. Számos empirikus vizsgálat eredménye bizonyítja, hogy az iskolai zaklatási helyzetek minden szereplőre nézve súlyos rövid- és hosszú távú mentális és fizikai következményekkel járhatnak, amelyek közé tartozik többek között a fokozott sérülékenység az addikciókkal szemben, a depresszió, az önsértés és a szuicid ideáció nagyobb kockázata, az antiszociális viselkedés hosszú távú tartóssá válása. A szakemberek felelőssége, hogy segítsenek megítélni a jelenség mértékét, megérteni az okait, dinamikáját, kimunkálni a megelőzés és kezelés lehetőségeit. Ehhez kíván hozzájárulni e projekt a Pitbull Kamilla Gimnázium című színházi előadás megalkotásával és a fiatalokkal történő közös feldolgozásával.

Az előadás a Láthatáron és a Pro Progressione saját fejlesztésű, kortárs drámája. Írója Horváth Kristóf (Színész Bob), író, színész, drámatanár, többszörös magyar slam bajnok. A rendező Szivák-Tóth Viktor rendező és színházi nevelési szakember, a dramaturg Zsigó Anna. A színészek a Láthatáron és a Pro Progressione munkatársai: Feuer Yvette, Pászik Cristopher és Farkas Franciska. Szakmai konzulens: Dr. Kulcsár Gabriella, a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Tanszékének adjunktusa, PhD, az iskolai zaklatás jogász-pszichológus-kriminológus szakembere.

Az előadás hossza: 2, 5 óra

  1. Pitbull Kamilla Gimnázium című előadás eljátszása 4 vidéki és 4 budapesti középiskolában.A program 5 alkalomból áll. Fontos, hogy az előre kiválasztott iskolai osztály (ezentúl: célcsoport) minden alkalommal jelen legyen a programokon, és így végig menjen az egész folyamaton. A program elemeiként bemutatott színházi előadások nyitottak az iskolai közösség és a pedagógusok, iskolai dolgozók számára is.
    1. Drámapedagógiai foglalkozás: ismerkedés a célcsoporttal (osztály) és a célcsoport probléma-feltérképezése. Célcsoport: egy iskolai osztály. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra
    2. Ablak című színházi nevelési előadásunk eljátszása feldolgozó foglalkozással a célcsoport számára. A célcsoporton kívül 30 tanuló az iskola egyéb osztályaiból és tanári kar is részt vehet az előadáson. A foglalkozást vezető drámapedagógusok/színészek: Feuer Yvette, Fehér Dániel, Gerner Csaba. Időtartam: 2 és fél óra
    3. Pitbull Kamilla Gimnázium című színházi nevelési előadásunk eljátszása feldolgozó foglalkozással a célcsoport számára. A célcsoporton kívül 30 tanuló az iskola egyéb osztályaiból és tanári kar is részt vehet az előadáson. A foglalkozást vezető drámapedagógusok/színészek: Feuer Yvette, Farkas Franciska, Pászik Cristofer, Szivák-Tóth Viktor. Időtartam: 3 óra
    4. Drámapedagógiai foglalkozás: a fiatalok saját kreatív folyamatának elindítása a megtekintett előadások problémafelvetései és a célcsoport saját problematikájának keresztmetszetében. Milyen, az előadások bármely helyzetével közös problémát ismernek fel környezetükben, ők milyen iskolai, közösségi problémákat diagnosztizálnak? A foglalkozás része egy interaktív játék az iskolai zaklatás témakörében, aminek szakmai vezetője Dr. Kulcsár Gabriella pszichológus, jogász, kriminológus szakember. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra

    A diákoknak tartott foglalkozással párhuzamosan Dr. Kulcsár Gabriella interaktív workshopot/beszélgetést vezet az iskolai erőszak témakörében az iskola pedagógusainak, szociális szakembereinek, pszichológusának, gyerekvédelmi szakemberének. A foglalkozás hossza: 1, 5 óra

    1. Drámapedagógiai foglalkozás: Az előző alkalom során feltérképezett fiktív helyzetek kidolgozása kis csoportokban, jelenetek készítése és bemutatása. A program lezárása. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra

    A diákoknak tartott foglalkozással párhuzamosan Dr. Kulcsár Gabriella interaktív workshopot/beszélgetést vezet az iskolai erőszak témakörében az iskola pedagógusainak, szociális szakembereinek, pszichológusának, gyerekvédelmi szakemberének. A foglalkozás hossza: 1, 5 óra

A program együttműködő partnerei:

KözTér – Tiszamenti Közösségfejlesztési Hálózat

Te + Én Református Közösség, Budapest, VIII. kerület

Dr. Kulcsár Gabriella, a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Tanszékének adjunktusa, PhD, az iskolai zaklatás jogász-pszichológus-kriminológus szakembere

Pro-Progressione Egyesület

A program helyszínei:

ABLAK:
Szabóky Adolf Általános és Szakképző Iskola – Budapest
Burattino Általános és Középiskola, Gyermekotthon – Budapest
Leövey Klára Gimnázium – Budapest
BKSZC Újbudai Szakiskola – Budapest
Géza Fejedelem Ipari Szakgimnázium és Szakképző Iskola – Esztergom
Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma – Nyíregyháza
MSzC Bethlen Gábor Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma – Nyírbátor
III.Béla Gimnázium,Művészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola – Zirc
PITBULL KAMILLA GIMNÁZIUM:
Burattino Általános és Középiskola, Gyermekotthon – Budapest
Szabóky Adolf Általános és Szakképző Iskola – Budapest
Leövey Klára Gimnázium – Pécs
Füzes Utcai Általános Iskola – Tatabánya
MSZC Bethlen Gábor Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium – Nyírbátor
AM KASZK – Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakgimnáziuma és Kollégiuma – Budapest
KIÚT-5 ALKALMAS PILOT
Constantinum Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium – Kiskunfélegyháza
AM KASZK – Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakgimnáziuma és Kollégiuma – Budapest

A program elemei, vezetői és a foglalkozások időtartama:

A program 5 alkalomból áll. Fontos, hogy az előre kiválasztott iskolai osztály (ezentúl: célcsoport) minden alkalommal jelen legyen a programokon, és így végig menjen az egész folyamaton. A program elemeiként bemutatott színházi előadások nyitottak az iskolai közösség és a pedagógusok, iskolai dolgozók számára is.

  1. Drámapedagógiai foglalkozás: ismerkedés a célcsoporttal (osztály) és a célcsoport probléma-feltérképezése. Célcsoport: egy iskolai osztály. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra
  2. Ablak című színházi nevelési előadásunk eljátszása feldolgozó foglalkozással a célcsoport számára. A célcsoporton kívül 30 tanuló az iskola egyéb osztályaiból és tanári kar is részt vehet az előadáson. A foglalkozást vezető drámapedagógusok/színészek: Feuer Yvette, Fehér Dániel, Gerner Csaba. Időtartam: 2 és fél óra
  3. Pitbull Kamilla Gimnázium című színházi nevelési előadásunk eljátszása feldolgozó foglalkozással a célcsoport számára. A célcsoporton kívül 30 tanuló az iskola egyéb osztályaiból és tanári kar is részt vehet az előadáson. A foglalkozást vezető drámapedagógusok/színészek: Feuer Yvette, Farkas Franciska, Pászik Cristofer, Szivák-Tóth Viktor. Időtartam: 3 óra
  4. Drámapedagógiai foglalkozás: a fiatalok saját kreatív folyamatának elindítása a megtekintett előadások problémafelvetései és a célcsoport saját problematikájának keresztmetszetében. Milyen, az előadások bármely helyzetével közös problémát ismernek fel környezetükben, ők milyen iskolai, közösségi problémákat diagnosztizálnak? A foglalkozás része egy interaktív játék az iskolai zaklatás témakörében, aminek szakmai vezetője Dr. Kulcsár Gabriella pszichológus, jogász, kriminológus szakember. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra

A diákoknak tartott foglalkozással párhuzamosan Dr. Kulcsár Gabriella interaktív workshopot/beszélgetést vezet az iskolai erőszak témakörében az iskola pedagógusainak, szociális szakembereinek, pszichológusának, gyerekvédelmi szakemberének. A foglalkozás hossza: 1, 5 óra

  1. Drámapedagógiai foglalkozás: Az előző alkalom során feltérképezett fiktív helyzetek kidolgozása kis csoportokban, jelenetek készítése és bemutatása. A program lezárása. Vezető drámapedagógusok: Szivák-Tóth Viktor és Feuer Yvette. Időtartam: 2 és fél óra

A diákoknak tartott foglalkozással párhuzamosan Dr. Kulcsár Gabriella interaktív workshopot/beszélgetést vezet az iskolai erőszak témakörében az iskola pedagógusainak, szociális szakembereinek, pszichológusának, gyerekvédelmi szakemberének. A foglalkozás hossza: 1, 5 óra

A program megvalósulásának ideje:

2019. október 1. – 2020. május 31.

A budapesti pilot alkalmak a következők voltak:

1. alkalom – 2020. február 21. – Drámapedagógiai foglalkozás
2. alkalom – 2020. március 5. – Ablak
3. alkalom – 2020. március 10. – PKG
4. alkalom – 2020. szeptember 3. – Drámapedagógiai foglalkozás
5. alkalom – 2020. szeptember 4. – Drámapedagógiai foglalkozás

Letölthető javaslatok a bullying helyzetek kezelésére (Kulcsár Garbiella):

javaslatok a szülőknek a bullying helyzetek kezelésére: >>Letöltés<<

javaslatok a pedagógusoknak a bullying helyzetek kezelésére: >>Letöltés<<

javaslatok a diákoknak a bullying helyzetek kezelésére: >>Letöltés<<