
A program hossza: 90 perc
Korosztály: 16+
Bemutató: 2024. július 25. Művészetek Völgye Fesztivál
Budapesti debütálás: 2024. november 27. DANTE Közösségi Alkotótér
SZEREPLŐK:
Manyasz Erika
Kaló Kristóf
Feuer Yvette
Darázs Ádám (Soundpainting)
ALKOTÓK:
Háda Fruzsina
Manyasz Erika
Somhegyi György
Darázs Ádám
Feuer Yvette
Kiss Judit Ágnes
Simmet Jessica
Zenei konzultáns: Gryllus Samu
KRITIKÁK:
Kultúrcsütörtök Warholik Zoltánnal - Feuer Yvette és Hajmási Dávid - Klubrádió, ÖTÖS - 2024.12.05 - Warholik Zoltán
Mi végre, mi végre? - Magyar Narancs - 2024.12.04 - Németh Fruzsina Lilla
Akárki jár a Török utcában - Magyar Narancs - 2024.11.20 - Turbuly Lilla
Érdemes-e a világra születni? - Tenger Média - 2024.11.20 - Kalmár András
A Dantéban bárki lehet Akárki - Népszava - 2024.11.06
Színházi performanszunk olyan kollaboratívan létrehozott színházi és közösségi esemény, aminek fókuszában nem kevesebbre, mint arra a kérdésre keressük a választ, hogy érdemes-e vajon megszületni erre a világra, és ha igen, akkor mik azok a dolgok, amelyekért érdemes élni. Inspirációnk forrása a középkori moralitás játékból ismert Akárki, aki halála előtt szembenéz életével. Bárki lehet Akárki, és ez a szembenézés az, ami érdekelt minket az alkotás folyamán. Rövid jelenetekben, szöveggel, énekkel, tánccal, zenével villantjuk fel az emberi élet stációit – hol humorral és iróniával, hol líraian, de alapvetően játékosan. Közönségünk bevonására elsősorban a Soundpainting elnevezésű valós idejű kompozíciós technikával és univerzális jelnyelvvel teszünk kísérletet, a performansz után pedig közös, ám opcionális közösségi játékra invitáljuk nézőinket, ami lehetőséget ad mindenkinek a részvételre, szabad akarata szerint.
A darab a kamaszokat és a felnőtteket egyaránt megszólítja, hisz mindkét korosztályban lényeges a kérdés: mi az élet értelme? Milyen dolgokért érdemes élni? Az előadás játékossága, nem tolakodó interaktivitása és innovatív színházi formanyelve izgalmas és új tapasztalat lehet mindkét korosztálynak.
Barlang Klub, Szentendre - 2025.01.26
„Nagyon élveztük, jó volt veletek játszani!
Megmutattátok az élet sokszínűségét.” - Dudás
Család
Barlang Klub, Szentendre - 2025.01.26
„Fantasztikus élmény volt. Megérintette a lelket,
elgondolkodtatott, megnevettetett, adott egy kis csomagot,
amit hazavihetünk, tovább gondolkodhatunk.“ - Kovács
Kriszta + 1 férj + 1 gyerek.
Barlang Klub, Szentendre - 2025.01.26
„Akárki lennék, ha egy ilyen világba születnék,
amiben ti működtök. Zseniális színházi megoldások, ez
a soundpainting elvarázsolt, lopom is. A lányok viccesek
és szépek, a fiúk férfiasak és szuggesztívek.
Kiszakadtam a józan robotból és ezt köszönön Nektek”
- Kis Kriszta, szigetlakó
Eötvös József Gimnázium, Budapest - 2024.12.11
A Láthatáron Csoport Akárki című előadását 2024
decemberében néztem meg az osztályommal. A gyerekek
bejövő gimnáziumi osztályként többnyire gyakorlatlan
színháznézők, illetve legtöbbjük csak hagyományos
kőszínházi előadásokat látott még, éppen ezért
örültem annak, hogy mennyire magától értetődően
váltak nyitottá az előadás első pillanatától a
játékos, interaktív és újszerű formanyelvi
megoldásokra. Elmélyült figyelemmel nézték végig az
előadást, aminek a témája is végig lekötötte őket
(melyik kamaszt ne érdekelné felfokozottan az élet
értelme), de a színészi játék, a Soundpaintiges
poénok, belassítások, ismétlések is nagyon tetszettek
nekik. (A „tetszett” itt azt jelenti, hogy éppen
annyira mozgatta ki őket az előadás néhány jelenete a
komfortzónájukból, amennyire ez jóleső volt számukra.)
Az előadás utáni beszélgetésben kiemelték, hogy a
színészek alakításai, az, hogy testközelből nézték
végig az Akárki életszakaszait, mélyen megérintették
őket. Bár érezhetően az előadás hatása alatt álltak,
szívesen végigmentek a felkínált feldolgozó játékokon
is – felszabadultak voltak, de nem hülyéskedték el a
feladatokat – ebből is látszott, hogy jólesett maguk
felől is reflektálniuk a látottakra. A Láthatáron
azért jó, azért hívom őket sok osztályomhoz, mert
egyszerre kínálnak valódi, minőségi színházi
élményt és a gyerekeket megmozgató drámajátékos
feldolgozást. Tanárként számomra nem kérdés, hogy pont
az ilyen tanórai keretekből-kilépős közös művészi
és szellemi élményekre van szükségünk ahhoz, hogy
viselni tudjuk az oktatási rendszer mindennapos nyűgét s
nyilait. A Láthatáron előadásai hivatkozási ponttá
válnak az osztályok beszélgetéseiben; az Akárki több
mozzanatára (a hivatali jelenetre és a parafadugós
szavazásra) később a magyarórákon is visszatértünk,
kapcsoltuk őket az aktuális olvasmányaink
feldolgozásához.