Ablakon át
Téma: mivel muszáj szembenéznünk ahhoz, hogy önazonosak lehessünk?
Helyszínek, résztvevők, létszám, szakemberek:
Programunkat a budapesti Harsányi János Szakközépiskolában és a sajókazai Dr. Ámbédkar Iskolában tartottuk 2015 márciusa és júniusa között, összesen 97 fiatal számára. Két intézmény három helyszínén (Budapest, Sajókaza és Alsózsolca) összesen 10 foglalkozást vezettünk, és mindkét intézményben eljátszottuk Ablak című előadásunkat. A program szakmai vezetője: Bethlenfalvy Ádám. Foglalkozásvezetők: Bethlenfalvy Ádám, Feuer Yvette, Gerner Csaba és Fehér Dániel.
1. alkalom:
Kis és nagy csoportos feladatokon, tabló és jelenetkészítéssel körbejárni azt, hogy a társadalmi viszonyok és makrokörnyezet hogyan hathat egy adott család életére, azaz a mikrokörnyezetre. Társadalom és család kölcsönös hatása egymásra, a család társadalmi beágyazottsága.
2. alkalom:
Az előadás bevezetése: a játéktér bemutatása, az előadás idejének meghatározása
Az előadás eljátszása
Előadás utáni feldolgozó, feszültséget feloldó foglalkozás
3. alkalom:
Az előadásban látott történet részletes körbejárása, értelmezése, párhuzamok keresése a darabbeli események és a fiatalok által ismert (látott, hallott, vagy megélt) élethelyzetek között, ezek alapján jelenetek készítése.
A legközelebbi alkalomig adott feladat a darab egy aspektusával rokon jelenet elkészítése önállóan.
Az elkészült jelenetek megnézése, a jelenetek alapján irányított beszélgetés
a felmerült témák kapcsán a fiatalokat foglalkoztató kérdésekről, világlátásukról, tapasztalataikról. A Harsányi iskolában ezen az alkalmon készítettük el közösen a jeleneteket és néztük is meg őket. A sajókazai iskolának saját médiacsoportja van, ők vették fel a gyerekek által teljesen önállóan készített jeleneteket
Tapasztalat
Bár a fiatalok aktivitása különbözött a sajókazai és a budapesti iskolában, mindkét helyen alapvetően nagyon aktívak voltak a diákok. A program láthatóan érdekelte és megszólította őket. Viszonyítani tudták a foglalkozásokon előjövő témákat a saját életükhöz, véleményük volt és hangot adtak gondolataiknak, érzéseiknek. Mindkét helyen remek pedagógusok vettek részt a programban, ami segítette annak hatékonyságát. Mindkét helyen sok értékes jelenet született, amelyeket mind a gyerekek találtak ki és játszottak el látható élvezettel és odaadással. Sajókazán sok jelenetet született teljesen önállóan is, nem a foglalkozáson, hanem a foglalkozáson feladott önálló munkaként. A fiatalok élvezték ezt a fajta kreatív és az őket foglalkoztató kérdésekre reflektáló munkát. Általános elégedettséggel zártuk a programot, amit mind a diákok, mind a pedagógusok és csoportunk is sikeresnek ítélt.