Mátyás, a nem király
három alkalmas színházi nevelési programsorozat, 2015
Téma: iskolai erőszak és konfliktuskezelés
Helyszínek, résztvevők, létszám, szakemberek:
A homrogdi Görögkatolikus Általános Iskola 7. osztályának tartottuk a foglalkozásokat 2016 májusában, összesen három alkalommal. A program részeként egy alkalommal eljátszottuk az iskolában Mátyás, a nem király című előadásunkat is, melynek szereplői csereháti 10-16 éves gyerekek, akiknek egy része ebben az iskolában tanul. Szakmai vezető: Feuer Yvette. Foglalkozásvezetők: Feuer Yvette, Manyasz Erika és Horváth Kristóf. Videó: Galyas Gyula.
1. alkalom:
Megismerkedés és társismereti játékok után a konfliktus természetével foglalkoztunk drámás játékokon keresztül. Mi okozza a konfliktust, mi a természetrajza, mi tipikus lefolyása az iskolában egy-egy összetűzésnek? Mik a következményei? A drámatanárok eljátszottak az előadásban látható helyzetekhez hasonló, konfliktusos helyzeteket és azokat a gyerekekkel együtt kielemeztük fórumszínházi módszerekkel: a fiatalok kipróbálhatták ők hogyan oldanák meg a konfliktusos helyzetet, mit tennének, mit mondanának és hogyan. Megtanítottuk a gyerekeknek az angolszász hagyományon alapuló „a düh ABC-je” elnevezésű módszert, aminek a lényege annak a düh kezelés elsajátítása. Elemeztük, hogy konfliktus kiváltó oka sokszor a rajtunk eluralkodó düh. Az első lépés annak megértése és átlátása, hogy mi váltja ki a dühünket? Milyen reakciót adunk erre? Mik ennek a reakciónak/viselkedésnek a következményei: ártunk-e vele magunknak és ártunk-e másnak? A fiatalok által kitalált helyzeteket elemeztünk ennek megfelelően, Ezek után majd az általuk kitalált konfliktusos helyzeteket játszottuk el állóképek segítségével.
2. alkalom
Mátyás, a nem király című előadásunk megtekintését követően az előző alkalommal kitalált helyzeteket, illetve újonnan kitaláltakat játszottak el a fiatalok kis csoportokban. A jeleneteket videós kollégánk felvette.
3. alkalom
Harmadik alkalommal a jelenetekből készült felvételt közösen megtekintettük és elemeztük, majd az együttműködést erősítő, közös taktikai gondolkodást fejlesztő játékokkal zártuk a programot.
Tapasztalat
A programon végig jelen volt az osztályfőnök, aki a kiscsoportos munkában aktívan segített a gyerekeknek. Véleményünk és a visszajelzések alapján szerint a programot nagyon élvezték a gyerekek és hasznosnak ítélték meg.